top of page
  • Writer's pictureAles de paper

Seguint el rastre d'il·lustrador



Avui us vinc a explicar una anècdota, senzilla, poc trencadora, però important: sí, crec que és important. Fins ara l'he guardat en silenci, perquè no és d'aquestes anècdotes a explicar a qualsevol: cal un receptor que obri les antenes quan sent paraules com àlbum il·lustrat, biblioteca, o il·lustrador. Si aquest ets tu, estic encantada d'explicar-t'ho!

Manuel Marsol


Començaré pel final: dues ciutats, dos llibres, un il·lustrador i el seu rastre. Això és tot el que ha passat. La història interessant (bé, això ja és criteri teu) és com s'entrellacen i què hi faig jo, aquí al mig. Miraré de fer-te'n cinc cèntims.


El primer nus de l'entrellat, l'inici de tot plegat, el localitzem a Polònia. A la ciutat de Cracòvia. A la biblioteca de l'Instituto Cervantes. Al bell mig de la plaça més cèntrica d'una de les ciutats polaques més conegudes, on m'esperava el que fos menys una bandera espanyola i un Cervantes a la cantonada. Les paraules biblioteca i espanyol capten la meva atenció: potser podré entendre alguna paraula escrita en aquest territori lingüísticament desolador on em trobo? Hi entro, sense pensar-m'ho dues vegades.


I a dins passa allò màgic, allò que tampoc pot entendre qualsevol. Una dona molt amable em diu buenos días, començo a caminar entre les estanteries, i de sobte, un llibre em crida. Amb el blau impactant de la coberta i la seva bona planta sembla que em digui: obre'm, sóc aquí per a tu! Quina suposició més agosarada… però és bonic suposar-ho. I així ho faig, em quedo allà palplantada, sufocada amb l'anorac, la bufanda i tot el que porto a sobre, passant pàgina rere pàgina, meravellada i absorta.


"He descobert un àlbum il·lustrat meravellós!", dic al meu company quan surto de l'edifici, gratament sorpresa d'haver trobat un Instituto Cervantes a la meva ruta polonesa. El moment d'intensitat ha passat, el guardo amb un somriure i continuo la meva vida, lluny de sospitar la transcendència d'aquell descobriment.


Mesos més tard, a la biblioteca del costat de casa, ara ja a Catalunya, em retrobo amb aquella coberta per sorpresa. "També m'enduc aquest!" li dic a la bibliotecària; i busco un lloc i un moment amb tota la il·lusió per tornar a entrar a les seves pàgines. Escullo un trosset de bosc, amb la llum del sol de tarda d'un dia d'estiu, i delero escena a escena el passeig d'aquell repartidor. Aquesta vegada, em fixo en més detalls. Els ulls, que hi són sempre. El traç de les fulles dels arbres, el color dels cels. Les sensacions, tan ben il·lustrades que es fan palpables, m'arrissen la pell. Em sento ell, em sento muntanya. Connecto amb la joia de ser, i de ser salvatge.


El sol cau, i ho fa unes quantes vegades. Tantes que torna a ser primavera fent camí cap al pròxim estiu. De bon matí entro a la biblioteca. Agafo els tres o quatre llibres habituals, i entre ells, se'n cola un de resquitllada. És petit, quadrat, no sé què m'ha cridat l'atenció d'aquest llibre, però li dic a la bibliotecària que s'esperi a passar el lector del codi de barres, que n'agafo un més.


Aquest dia faig un passeig matiner per Solsona, i m'assec a la font de la Plaça Sant Joan. Hi toca un sol que agraeixo en aquest matí de finals de març. Sense buscar-lo, he trobat un lloc i un moment perfecte per al llibre que duc a la bossa. L'agafo, llegeixo el títol, no veig el nom de l'autor. No passa res, obro les guardes. Quins colors!, em dic. Cel blau. Sensació interrogant: a veure, a veure què passarà. No em detinc a fer hipòtesis, no busco detalls. Passo pàgina, una darrere l'altra per saber, saber què passarà en aquell museu perdut enmig de la muntanya.


La visita és removedora. A cada passa el batec és més fort, i a cada pàgina més gran és la incomprensió. Fins que tot pren sentit. I torna a pujar a la furgoneta, i aquella parada fruit de la necessitat (o la curiositat) li canvia la vida. Tanco el llibre amb un "oh!" a dins i amb la sensació que alguna cosa em resulta familiar. Estic segura que no coneixia la història. Recapitulo i torno a passar les pàgines de principi a fi. Els arbres, l'herba verda, aquell blau, els ulls, la furgoneta vermella! Ja ho tinc! Vaig ràpidament a la contracoberta a buscar l'il·lustrador: Manuel Marsol.


I així, un matí a la plaça Sant Joan sóc la persona més feliç de Solsona. Perquè he trobat dos llibres entrellaçats pel mateix il·lustrador, que ha fet inferències de l'un a l'altre. Inferències explícites i també col·laterals. L'estil. La manera d'expressar. Una meravella. I així torno cap a casa, amb un somriure per dins i per fora (que no aconsegueix amagar la mascareta), convençuda del poder de la intuïció, de les segones lectures i de la literatura.


Ara sé que vull llegir tot allò que hagi fet Manuel Marsol, i sé, de primera mà, que val la pena llegir bons àlbums il·lustrats. Dos exemples són Yokaï, de Carmen Chica i Museum, de Javier Sáez-Castán; els dos entrellaçats per un il·lustrador que fa meravelles. La trascendència de tot plegat? Una anècdota que va perfilant el meu adn lector. Doncs això, una anècdota important.





Violeta Caballol Oliva


52 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page